Honlapoptimalizálás Google-kereséshez

A jó Google-helyezés jelentősége

google-kolibri-algoritmusA Google  az utóbbi években az online szféra legmeghatározóbb üzleti szereplőjévé vált azzal, hogy a kereső-piac teljhatalmú urává vált. Magyar nyelvterületen a webtartalomra irányuló keresések 95-96 %-a ma a Google rendszerén keresztül történik, így minden keresési kezdeményezés ennek a cégnek az erejét és értékét növeli. Mivel pedig annak, hogy egyes keresőszavakra mely weboldalak jelennek meg a természetes (organikus, azaz nem fizetett) találati listák élén, óriási lett a jelentősége nemcsak a közvetlen online kereskedelemben, hanem a webről induló, de a fizikai valóságban lezajló üzleti akciókban is. Ha egy cég például laptopszervizt üzemeltet egy városban, akkor ügyfeleinek a számát nem azzal tudja a leghatékonyabban növelni, ha újsághirdetést ad fel egy napilapban, mivel az újság nem épp akkor kerül az olvasók kezébe, amikor notebookját javíttatni akarja, hanem akkor, ha az adott szolgáltatást jellemző szavakkal és kombinációikkal indított keresések esetében éppen ennek a cégnek a weboldala kerül a találati listák élére – ezekre a kulcsszavakra ugyanis éppen akkor keresnek rá a felhasználók, amikor gyors és hatékony megoldást keresnek problémájukra. Ha ez a probléma táskaszámítógépük működésével kapcsolatos, nagy valószínűséggel egyfelől általános fogalmakra fognak rákeresni, például:

másfelől azokra a speciálisabb kifejezésekre, amelyek az aktuális  meghibásodást jellemzik, például

  • laptop kijelző vibrál
  • laptop töltő kábel hiba
  • tablet érintőkijelző csere budapesten

Így a szervizszolgáltatás honlapjáról akkor biztosítható a vállalkozás számára legnagyobb forgalom, ha a legkeresettebb kulcsszavakkal az adott webhely nemcsak a TOP10 Google találat között szerepel, hanem az első találati oldalon is minél feljebb kerül: lehetőleg az első helyre.

Keresési szempontok

Hogy melyik weboldal kerül egy adott kulcsszóval a találati listán az első, második, harmadik stb. helyre, az döntő mértékben attól függ, hogy a Google ma már mesterséges intelligencia módjára viselkedő keresőalgoritmusa relevánsnak ítéli e az adott témát és annak kulcsszavait illetően. A saját üzleti érdekeit szem előtt tartó Nagy Kereső abban érdekelt, hogy az élen olyan weblapok álljanak, amelyek a felhasználók, azaz a keresőközönség igényeinek leginkább eleget tesznek, a rendszer népszerűsége éppen azon a módon nőtt meg, hogy az internetes társadalom részéről megnőtt iránta a bizalom. Miért is? Mert általában valóban azt találjuk, amit keresünk: bármilyen információra, tudásanyagra, bármilyen szolgáltatásra vagy termékre van szükségünk, a jellemző kulcsszavakra keresve ténylegesen a legjobb tartalmú weblapok jönnek elő a listák élén.

Ez eddig teljesen rendben is van. De mi történik akkor, ha tartalmi megfelelés tekintetében sok egyenrangú vagy közel azonos értékű honlap létezik? Ezek közül melyik fog az élen szerepelni?

Nos, az ezzel a kérdéssel foglalkozó szakemberek így fogalmaznak:

a találati listán az a honlap szerepel jobban, amely a Google speciális keresőszempontjainak leginkább megfelel.

Ám ezeket a rangsorolási kritériumokat a Google belső emberein kívül senki sem ismeri pontosan, de talán még ők sem, hiszen, amennyire tudni lehet, a 200 fő rangsorolási szempont alá egyenként ugyancsak akár százas nagyságrendben is tartozhatnak alszempontok, így ezek együttes száma akár több tízezer is lehet – és ennyit egyidejűleg “feljben tartani” valóban csak gépi memória lehet képes. A szakemberek, akik magukkal a honlapokkal és azok jó találati helyezésének az elérésével foglalkoznak,   inkább csak tapasztalati tények, kudarcok és sikerek alapján tudnak következtetni arra, melyek a keresőmogul főbb elvárásai, rangsorolási szempontjai. Feladatuknak azt tekintik, hogy ezeknek a kritériumoknak mind jobban megfeleltessék a gondjaikra bízott webegységet.

Honlap optimalizágoogle-weboldal-optimalizalaslás és linképítés

A weboldalak vezető pozíciójának az elérhetőségére nincs garancia, ám ennek esélye hatékonyan növelhető bizonyos eljárásokkal. Ezek összességét általában keresőoptimalizálásnak nevezzük és két fő részterület tartozik alá, ez pedig

  • a honlapoptimalizálás
  • és a linkprofil építés

– az előbbi esetben a honlap tartalmát, szerkezetét tesszük egyfelől keresőbaráttá, másfelől tartalmilag relevánssá az adott témában, az utóbbi esetben külső webhelyeket használunk fel a hivatkozási háttér kiépítésére, a Google ugyanis nemcsak abból következtet egy honlap értékére, hogy milyen a tartalma, hanem abból is, hogy hányan és milyen más webhelyekről (és hogyan) hivatkoznak rá szöveges link formájában.

Komplex feladat a honlaptartalom optimalizálása Google-kereséshez, de ennél is bonyolultabb a linképítő munka, mégpedig azért, mert a Google időről időre illegálisnak, kerülendőnek, büntetendőnek minősít egyes mechanizmusokat, korábban elfogadott és sűrűn alkalmazott módszereket. Ilyen például a link-katalógusokban, címlistákon, hirdetési oldalakon vagy akár fórumos hozzászólásokban való nagyszámú szerepeltetés. A keresőóriásnak sokáig semmi kifogása nem volt az ellen, ha egy weblap azon a réven jutott előre, hogy számos katalógusban szerepeltette magát azokkal a kulcsszavakkal, amelyekre nézve pozíciót kívánt szerezni a találatok között. Később ez az eljárás hátrasorolási szankciókat vont maga után és a linkprofil építés más módszereit kellett alkalmazni.

Keresőmarketing – tartalommarketing

Ma a tartalmi alapú komplex módszerek tűnnek a legmegbízhatóbbaknak. Ennek lényege az igen jelentős mennyiségű, tematikailag kapcsolódó értékes webtartalom létrehozása. Az ilyen tartalom egy részének magára az optimalizált honlapra kell kerülnie, még ám folyamatosan, rendszeresen: a Google értékeli a gyakorta frissülő, növekvő adatbázisú webhelyeket. A szakemberek által előállított kapcsolósó tartalom nagyobbik része külső weblapokra, blogokba, portálok aloldalira kerül egy-egy szöveges linkkel együtt. Ezek összessége képezi a tartalmilag releváns linkprofilt. De ez még nem elegendő: a linkprofilba tartozó oldalakat is szükséges optimalazilálni és még külsőbb körökből linkekkel támogatni. Illetve ezeket a még külsőbb támogatókat is…. Mondhatnók: jól elgondolt hierarchia szerint felépülő kisebb webuniverzumot kell felépíteni egyetlen honlap sikeréhez.

És akkor még nem is beszéltünk a látogatottságot, népszerűséget, internetes értékel növelő számos egyéb keresőmarketing módszerről, a link- és tartalommegosztó helyek használatáról, a közösségi marketingről, a statisztikai rendszerekben való szereplésről…

A honlapoptimalizálás meghatározása

A honlap optimalizálás kifejezést tágabb értelemben a keresőoptimalizálás szinonimájaként használják. Ebben a jelentésében azt a komplex tevékenységi kört jelöli, melynek célja, hogy különböző eszközökkel a kiválasztott honlapot előre megadott kulcsszavakkal az internetes keresések találati listáján élpozícióba juttassa. Konkrétabb értelemben a honlap optimalizálás a weboldalnak az alkalmassá tételét jelenti arra, hogy a Google keresőkritériumnak megfelelve vezető kulcsszavas helyezéseket szerezzen a találati oldalakon.

Bővebben a Google helyezés javítás lehetőségeiről: