csütörtök, február 9, 2023
KezdőlapLaptopBlack Friday – amit érdemes tudni az egészről

Black Friday – amit érdemes tudni az egészről

A nap és jelző, amit évek óta egyre gyakrabban hallunk, amit szokás a kapitalista szemlélet egyik ünnepnapjának is nevezni, mégis valódi eredetéről és mibenlétéről nem feltétlenül tudunk bármit is.

A Black Friday az amerikai hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, amely ott néhány évtizede hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete.

Hálaadás (Thanksgiving) – észak-amerikai ünnep. A hagyományok szerint az őszi betakarítások után adnak hálát a termésért Istennek. Az Amerikai Egyesült Államokban, ahol az egyik legfontosabb ünnepnek számít, november hónap negyedik csütörtökjén. Az ünnep jellegéből fakadóan, tehát a Black Friday mindig pénteki napra esik, szemben például a mi augusztus 20-ai Államalapítási ünnepünkkel, ami mindig augusztus 20-ára esik, de különböző napokra.

A kifejezés eredete:

Ez az elnevezés 1966-ban keletkezett, használata 2009-re vált általánossá és szélesebb körben elterjedté. Mivel a hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökre, a fekete péntek így november 23-29. közé esik. Noha nálunk „Fekete Péntek” lenne a magyar megfelelője, a Black Friday, mint szópáros mindenhol erősebb és lényegre törőbb, így gyakorlatilag mindenhol, ahol élnek ezzel az üzleti akcióval, ott a Black Friday elnevezés van használatban.

A black friday kifejezést számos eseményre használták már a 19. század óta, amikor először az 1869-es pénzügyi válság volt az apropója (A fekete szín ilyenkor valamilyen negatív esemény megjelölésére szolgál pl. fekete hétvége). A hálaadást követő péntekre 1960-as évek óta használják ezt a kifejezést. Használata Philadelphiából ered, amikor a megnövekedett forgalom miatt közlekedési káosz alakul ki. Ez nem csak egy napot jelentett, hanem a hálaadás utáni péntek és az azt követő szombaton megrendezett haditengerészeti éves amerikai football mérkőzést.

A black friday elnevezést a rendőrség használta erre az időszakra, hisz a hálaadást követő péntek az első karácsonyi bevásárlást magában foglaló munkanap. Ez pedig hatalmas dugókkal, boltokba siető és felgyülemlő vásárlókkal járt, illetve napjainkban is tartja magát ez a kép.

Tehát az elnevezés abszolút nem egy kedves, vagy jó dolgot jelentett eleinte. Ez azonban idővel megváltozott és a kereskedők és a média által használt kifejezés mai értelemben már arra utal, hogy a kereskedők a karácsonyi bevásárlási szezon első napján jelentős nyereséget könyvelhetnek el (a könyvelésben hagyományosan fekete színnel jelölik meg a nyereséget, míg a piros színnel a veszteséget).

Leginkább az USA-ban találkozhatunk rendkívüli nyitvatartásokkal és hatalmas akciókkal. Mint például a Pénteki 0-24-es nyitvatartás. Sok fogyasztó ezek kihasználásával próbál a legjobb ajánlatokra lecsapni és a legtöbbet megtakarítani.

Nem ritkák az éjféli nyitásokkor kialakuló óriási sorok és tumultus. A sajtó gyakran az év legnagyobb kiskereskedelmi forgalmát hozó napként utal a fekete péntekre, azonban ez nem mindig van így. Habár egyike a legforgalmasabb napoknak a vevők számát tekintve, a tényleges eladási forgalmat nézve 1993 és 2001 között csak az ötödik-tizedik helyezettnek számít. Mindenesetre 2002-ben és 2004-ben második, 2003-ban és 2005-ben pedig a legforgalmasabb nap volt. Az Egyesült Államokban az év legnagyobb forgalmát bonyolító nap mind a vevők számát, mind a bevételt tekintve szokásosan a karácsonyt megelőző szombat.

A black friday azonban nem maradt meg amerikai sajátosság, hanem ez is világhódító útra indult. Ha belegondolunk, hirtelen nem is tudnánk olyan populáris amerikai „ünnepet” / eseményt mondani, ami ne terjedt volna el világszerte. Gondoljunk csak az black fridayt megelőző halloweenre, ami nálunk a Mindenszentek és Halottak napjával esik egybe. Noha ugyanazon napokról beszélünk, ebben az esetben teljesen eltérő „szokásokról” beszélünk. Ebből az eltérésből is adódik, hogy az angolszász országokban a fiatalok vették és veszik át a halloweennel járó szokásokat, míg az idősebb generáció azokat teljesen ignorálja.

Magyarországi Black Friday:

Mivel kapitalista világrendben élünk, amiből pénzt lehet csinálni, azt szinte biztosan átveszi a kereskedelem és az értékesítés. Magyarországon első alkalommal 2014. november 28-án tartották meg a kiskereskedelemben a Black Friday nevű akciót, amelyen átlagon felüli árkedvezményeket kínálnak a vásárlóknak.

A Black Friday nálunk is nagy népszerűségnek örvend. Az amerikai megoldástól eltérően, nálunk az elmúlt évek Black Friday trendjei átalakultak. Egyrészt rengeteg üzlet nem egy napra fókuszál, azaz nem a klasszikus Black Friday elképzelést viszi tovább, hanem kiterjeszti azt. Ez nem csak az akciók napjaira koncentrálódik, de egy sokkal inkább szétnyújtott felkészüléssel kezdődik az egész.

Mivel napjainkban a legtöbb információ az okostelefonjainkon ér minket, sokkal nehezebb kiszűrnünk a számunkra fontos híreket. Értesítéseket kapunk e-maileken keresztük, különféle brandek saját applikációin keresztül (pl. Zara), vagy több márkákat összegyűjtő boltok által. (Mint pl. eMag, Fashiondays.). Akik pedig biztosra akarnak menni, ott egyszerre láthatjuk az e-mailes és applikációs értesítés egyidejű megvalósítását.

Digitális zaj:

Mielőtt tovább haladnánk a Black Friday-re hangolódáson fontos, talán érdemes egy picit a nonstop információ bombázásról is beszélni. Akár okoseszközön (telefon vagy tablet), akár laptopon, vagy asztali PC-n keresgélünk valamilyen megvásárolni kívánt termék után, hihetetlen mennyiségű impulzus ér minket. Nyilván vannak mindenki számára olyan oldalak és márkák, amiket jobban kedvelnek és preferálnak. Ez eredhet abból is, hogy elégedettek voltunk a tőlük vásárolt termékkel, vagy a honlap, amin szétnézünk nagyon felhasználóbarát és könnyen átlátható. Esetleg lehetséges a rendelés regisztrált fiók nélkül is.

Nálunk, a Laptophardware.hu-n is lehetséges regisztráció nélkül rendelést leadni. Amit viszont nem evidens egy ilyen esetben, hogy ilyen formában leadott rendelésnél is keletkezik egy felhasználói fiók a megadott adatok alapján. Tehát az újabb „-Na, ide is regisztrálhatok…” mondat helyett, úgy rendelkeztek majd egy Laptophardware-es fiókkal, hogy nem kell külön egy regisztrációs lapot kitöltenetek.

Az elkészült fiók adatairól a vásárláshoz használt e-mail címre fogtok minden adatot megkapni, amivel legközelebbi vásárlás alkalmával már be tudtok lépni és a fiókadatoknak köszönhetően gyorsan és kényelmesen tudjátok a vásárlást véghez vinni. Nem is rossz, igaz?

Szelektáljunk:

De vissza még egy kicsit a digitális zajra. Közeledve az utolsó negyedéves akció, információ dömpinghez, érdemes lehet szelektálni, hogy mire is van valóban szükségünk. Én magam is kapok olyan értesítéseket, amit meg se nyitok, csak heti egyszeri alkalommal törlöm a nem kívánt, vagy el nem olvasott leveleket.

Ha kevesebb adathalmazból kell kigyűjtenünk a számunkra fontos információkat, a saját életünk is egyszerűbb és nyugodt lesz. Ami a mai világban hihetetlenül fontos.

A mi szemléletünk:

Mi igyekszünk a kevesebb, de tartalmasabb információátadásra. Egy tőlünk heti 2 e-mailt kaptok, amennyiben feliratkoztak hírlevelünkre. Az egyik bizonyos témakörről írt cikk, vagy éppen hasznos dolgokat megemlítő levél, míg a másik konkrét termékakciókról szól. Ezáltal próbáljuk feliratkozóinkat és ügyfeleinket új információkkal és tapasztalatokkal ellátni, valamint felhívni figyelmüket a legjobb ajánlatainkra. Hisszük, hogy a tanulás soha véget nem érő folyamat.

Mi várható hazánkban?

Amennyiben az elmúlt évek trendjeit figyelemmel kísértük, úgy láthatjuk, hogy az utolsó negyedéves (Q4), periódus az egyik legzsúfoltabb, legmozgalmasabb időszak a kereskedelemben, ezen jelenségeket pedig legjobban az észak-amerikai, európai, és ausztrál területeken figyelhetjük meg. Továbbá Kínát is érdemes még ide vennünk. Ez több okra is visszavezethető. Egyrészt Q4 szeptemberrel kezdődik, ami egybeesik az iskolaszezonnal is. Ez indítja meg az első hullámot. Hisz a gyermeknek ilyenkor új írószereket, táskát, ruhákat kell venni, és akkor még az iskolánkként eltérő igényekről nem is beszéltünk.

Megváltozott szokások:

A covid és az általa bekövetkezett globális pandémia és lezárás teljesen új élethelyzetek elé állította a lakosság jelentős részét. Akinél kivitelezhető volt megismerkedett a home office fogalmával. Megszokott dolgaink és fogalmaink új típust kaptak, mely a „táv”, „online”, „stream” és „virtuális” szavak eléjük biggyesztésével lettek megkreálva.

Ha hirtelen nem ugrana be mik is ezek, szerintem mindenki egyöntetűen kap a homlokához, ha megemlítem a következőket: táv-oktatás, táv-gyógyítás, online-színház, virtuális-tárlat, streamelt koncert és még hosszasan sorolhatnánk ezt a sort.

Kényelem, egyszerűség és használhatóság:

Bizonyára sokunk látta, vagy tapasztalta azt a helyzetet, amikor több jellemző, vagy tulajdonságról beszélünk, de nem lehetséges olyan állapot, amikor mindegyik – egy képzeletbeli csúszkán – maximalizálható lenne.

Klasszikus példa erre az életkor, anyagi helyzet, rendelkezésre álló idő és energia. Fiatalon tele vagyunk energiával, viszonylag sok szabadidővel rendelkezünk, de anyagi helyzetünk limitált. Felnőttként van energiánk, anyagi helyzetünk is megváltozott, de a szabadidőnk jelentősen lecsökkent. Míg nyugdíjasként, ismét sok szabadidővel élhetünk, anyagi helyzetünk is remélhetőleg stabil, de az életkorból eredően kevesebb energiával rendelkezünk.

Hasonló volt a helyzet, amikor a pandémia miatt kialakult új élethelyzetekre is megoldást kellett találnunk. Kezdjük ismét a gyermekekkel. Valószínűleg senki se gondolt olyan helyzetre, amikor egy 6-7 éves elsős diáknak lehet, hogy dedikált laptopot kell beszerezni, mert nincs klasszikus oktatás, hanem a virtuális térben történik majd. Ez a helyzet nem csak egy problémát szült, hanem bizonyos esetekben többet is. Hisz mi van abban az esetben, ha több gyermek van a háztartásban és nincs laptop vagy PC otthon? Ez máris egy, vagy több eszközbeszerzést igényelt. Ráadásul szeptember-október még nagyon nem egy Black Friday Laptop időszak.

A „csúszkás” példára reflektálva: lehet van a gyermeknek egy jó okostelefonja, de azon nem lehet online oktatásban jól részt venni. Lehet van otthon táblagép, ami nagyobb kijelzővel rendelkezik, és még ha van is hozzá billentyűzet, azért használata mégis csak macerásabb egy laptoptól, vagy PC-től.

Black Friday Notebook:

Ez az új helyzet nem csak a gyermekes családokat érintette, hanem azokat is, akik home office-ra kényszerültek. (Extra bonyodalomba a home office-ozó és távoktatásban egyszerre résztvevő családok kerülhettek.)

Kereskedők – Black Friday Laptop, lehetséges?

Nem csak a családok, hanem a kereskedők, üzletláncok, beszállítók, gyártók, logisztikában dolgozók, gyakorlatilag az egész értékesítési lánchoz tartozó szereplők megérezték a megváltozott körülményeket. Egyrészt a gyárak leállításával és kereskedési útvonalak ideiglenes szünetelésével se a gyártás, se a szállítás nem valósult meg. Ehhez társult az a helyzet, hogy főleg a mobilitás és sokoldalú felhasználási lehetőségeknek köszönhetően a legtöbben laptopot kerestek.

Kereslet-kínálat:

Erre a nem várt helyzetre, amikor hirtelen megugrik a kereslet, de a kínálat nem növekszik, sőt ebben a helyzetben csökkent és bizonyos szintig ki is apadtak, az értékesítők nagyobb haszonnal tudták eladni a gépeket, mert gyakorlatilag bármit el lehetett adni. Black Friday laptop akciókról abban az időszakban nem is kellett gondolkozni, hisz egy teljesen felborult gazdasági helyzetben az akciózás még csak gondolati szinten se merült fel.

Vissza napjainkba:

Szerencsére 2022-re ez a helyzet már normalizálódott, és ismét viszonylag normális körülmények közt tudunk laptopot vásárolni. Természetesen jelenleg is hatással van az értékesítési láncra a háború, energiahiány és erőforrások logisztikája/beszerzése.

Ennek fényében idén már biztosan beszélhetünk Black Fridayről, illetve laptopokat kiemelve Black Friday notebook akciókról is.

Lezárva a még nyitott gondolatmenetet, idehaza egy hosszú felkészülési Black Friday időszakról beszélhetünk majd. Hamar meg fog kezdődni az erre való felkészülés, hisz mindenki, aki eladásból is szert tesz bevételre, az szeretné a legnagyobb forgalommal járó negyedévet minél jobban megtolni. De nem csak a felkészülés, hanem maga a Black Friday is sokkal hosszabb és széttöredezett lesz.

Nem csak pénteken (november 25-én) lesz Black Friday. Igen nagy lesz az esély arra is, hogy már november 25-e előtt is találkozhatunk Fekete Péntek akciókkal. (Pontosan emiatt a furcsa szóhasználat miatt, maradt a használatban az amerikai elnevezés.) Nem csak hamarabb lesz, de több napos is. Így a legutóbbi tendenciákat elnézve jó eséllyel november második péntekétől már Black Friday lázban fognak égni a kereskedők és fogyasztók.

Mintha nem lenne elég, a már most szeptemberben is megtalálható karácsonyi dekorációk.

Online shopping:

A magyarországi vásárlási szokásokat elnézve, elmondhatjuk, hogy, akik használnak laptopot, PC-t, illetve okoseszközt, azok többsége vásárol online. Ez számokkal is jól alátámasztotta a KSH.

A covid miatti lezárások ezt a fogyasztói szokást csak még inkább felgyorsították. Nyilván ilyen esetben a vásárló nem tud élni a személyes tanácsadás adta előnyökkel, illetve magát a terméket se tudja szemügyre venni. Mondhatnánk, hogy valamit, valamiért, de az online rendelés esetén érvényes 14 napos indoklás nélküli elállási lehetőséggel, elkerülhetjük azt, hogy az esetleges nem megfelelő termék nálunk maradjon. (14 naptól lehet hosszabb is a visszaküldési időszak, ezt boltonként változik.)

A Black Friday Notebookhoz visszatekintve, nálunk se egy napra fog korlátozódni a Black Friday, hanem péntektől egészen vasárnap esti. Érdemes lesz figyelni a hírlevelünket, mert onnan tudtok majd a leggyorsabban értesülni a Black Friday laptop akcióinkról.

Elöljáróban még csak annyit árulhatok el, hogy kuponkódot kell majd használni a kedvezmények érvényesítése érdekében.

Black Friday laptop akciók:

Valószínűleg nem árulunk el nagy titkot, hogy az akciók a laptopokra fognak leginkább vonatkozni. Többfajta méretű és tudású gép lesz majd kedvezményesen megvásárolható, melyek limitált darabszámban állnak majd rendelkezésre így megéri majd weboldalunkra ellátogatni.

Mivel nálunk a Black Friday egy hétvégéri időszakra fog vonatkozódni, így nem kell attól tartanotok, hogy egy héttel később, vagy éppen korábban egy jobb ajánlattal állnánk elő.

Tudatos egybefonódás:

Ma már nem egy misztikumként beszélünk az online vásárlásról, hisz élelmiszert, kész ételt, szolgáltatásokat, különféle használati tárgyakat és műszaki eszközöket is veszünk az online térben.

Ez azonban nem mindig volt így. Amikor még sokkal inkább gyermekcipőben járt az online shoppingolás, a kereskedők, annak érdekében, hogy a fogyasztókat azon vásárlási csatornát is megkedveljék kitalálták a Cyber Mondayt. Ez szintén az USA-ból indult el, a már említett okból kifolyólag és főleg a kisebb cégeket preferálva, hisz a Black Fridayből leginkább a nagy áruházláncok tudtak profitálni.

Így gyakorlatilag a Hálaadás – Black Friday és a Cyber Monday egybe is nőtt, jelezve a karácsonyi hajrá kezdetét is.

Cyber Monday:

Mi is megtartjuk a Cyber Mondayt, mely akciónak a magában foglalt termékeit még nem tisztáztuk le véglegesen, de a hírlevelünkből ki fog ez is majd derülni. Illetve mondjátok el nekünk, a Black Friday laptop akciónkon kívül még milyen termékeket, vagy szolgáltatásokat látnátok szívesen beemelve erre a napra?

Amint láthattátok mi is már gőzerővel készülünk a Black Friday laptop akciónkra, illetve a Cyber Mondayre. Ahogy napjainkban egyre inkább árérzékenyek a vásárlók, úgy igyekszünk mi is ennek tükrében is alakítani, a Black Friday laptop akciónkba bevont gépek listáját.

Nem kell attól tartanotok, hogy a neten és tévében is látott embertumultussal találkoznátok nálunk, hisz online és üzleteinkben is tudtok majd vásárolni. Utóbbinál pedig kollégáink szívesen segítenek kiválasztani a megfelelő laptopot számotokra.

Hogy első kézből értesüljetek ezekről, a hírlevelünket tudjuk ajánlani, ahol nap csak az akciós hétvégénkről, de sok minden másról is informálni fogunk Benneteket, illetve hasznos információkkal is igyekszünk a figyelmeteket elnyerni.

TOVÁBBI CIKKEK A TÉMÁBAN

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

- Advertisment - spot_img

Izgalmas témák

Közkedvelt Cikkek

Legújabb hozzászólások