Információs és kommunikációs technológiák az oktatásban

Interaktív tábla az osztályban, laptop a diáknál

digitalis-tabla-iskolaA témával foglalkozó legtöbb szakember szerint tananyag alapú oktatást fel kell hogy váltsa az új oktatástechnológiai eszközök alkalmazása.  Az információs és kommunikációs technológiák (ismertebben IKT) az 1980-as években jelentek meg az iskolában. Az oktatásban az információs és kommunikációs technológia feladata az iskolák versenyképességének megőrzése, az oktatás hatékonyságának javítása olyan eszközök, technológiák, szervezési tevékenységek alkalmazása révén, amelyek lehetővé teszik az oktatás személyre szabását és sokszínűbbé tételét.

Sokféle oktatástechnológiai eszköz létezik, amelyek segítségével megkönnyíthető az egyes tárgyak tanulása, ellenőrizhető a diákok fejlődése, a képzés hatékonyságának mérése, amit többek között ezek játékok alkalmazásával érnek el.

A digitális, interaktív tábla használata

Az egyik kiemelt IKT-s eszköz az interaktív tábla, mivel leginkább támogatja az infokommunikációs készségek elsajátítását, fejlesztését.  Segítségével a tanulók játszva, szórakozva sajátíthatják el a tananyagot.

A digitális tábla egy olyan oktatási eszköz, amely egyesíti magában a hagyományos iskolatábla, a vetítővászon, és a számítógép érintőképernyőjének a funkcióit. Az interaktív tábla önmagában nem használható, rendeltetésszerű működtetéséhez szükség van számítógépre és projektorra – ezek a hardvereszközök össze vannak kötve egymással.  A számítógép munkaasztalán lévő kép vetítődik ki egy projektor segítségével az interaktív tábla felületére, a tábla első megközelítésben a vetítővászon szerepét tölti be. Ám az ábrázolás nemcsak megjelenik, hanem a táblára kivetített képen dolgozhatunk, megváltoztathatjuk, megjegyzésekkel láthatjuk el. Minden, amit a digitális táblára írunk, azonnal megjelenik a táblához kapcsolt számítógép képernyőjén. Az egeret az ujjunk, illetve digitális toll, a számítógép klaviatúráját pedig egy virtuális billentyűzet helyettesíti.

A virtuális tábla ez esetben a hozzá kapcsolt számítógép óriás érintőképernyőjévé, adott esetben az osztályba saját gépével érkezett tanár laptopjának érintőkijelzőjévé válik.

A táblán végzett műveletek a számítógépen rögzítődnek, amit később a komputeren szerkeszteni, majd menteni lehet, ami később újra felhasználható. Így a tábla mind információ bevitelére, mind az információ kinyerésére szolgál.  Mivel a táblán történteket az egész osztály látja, ezért nincs szükség arra, hogy minden tanuló számítógéppel rendelkezzék, így alkalmas interaktív tananyag alkalmazására az órán.

Miben különbözik egy interaktív tábla a hagyományos táblától?

A tábla falon történő elhelyezésénél arra kell ügyelni, hogy a legalacsonyabb tanuló is elérje annak tetejét, mivel a legtöbb szoftver esetén a menüsor a felső sorban van elhelyezve.

Abban hasonlítanak, hogy mindkét típusú táblára lehet írni. A hagyományos tábla vagy vonalazás nélküli (sima) vagy vonalazott – míg a digitális tábla vonalazását egy kattintással megváltoztathatjuk – négyzetrácsossá, zenei ötvonalassá, koordináta-rendszert ábrázoló hátterűvé -, ezért egyaránt használható az alap-, a közép és a felsőoktatásban. Tantárgyanként mappába rendezve tartalmaz a szoftver táblaképeket, animációkat stb.

Vezeték nélküli, mobil távvezérlő segítségével azt is megtehetjük, hogy eltávolodunk a táblától és ennek az eszköznek (távvezérlő) az alkalmazásával lehetőségünk van a digitális tábla távolról történő vezérlésére.

Az előre elkészített szoftverekkel grafikonokat rajzolhatunk. Például animáción keresztül bemutatható, hogyan változik a függvény képe, ha változtatjuk a paraméterek értékét.

Laptop- és tablethasználat az interaktív táblás osztályban

interaktiv-tabla-oktatasA fejlettebb technológiák azt is megengedik, hogy megfelelő szoftverek használatával az osztály tanulói saját mobil számítógépükkel csatlakozzanak az interaktív tábla felhasználóihoz. Ez esetben a táblán megjelenített tananyagot, az ott helyben a táblára írt vagy rajzolt objektumokat közvetlenül lementhetik saját laptop és tablet készülékükre, illetve ellenkezőleg: a tanár által megadott jogosultsággal felelés gyanánt a laptopjukon otthon vagy az órán elkészített anyagot megjeleníthetik az osztálytáblán. Szükség esetén kimehetnek a táblához, mutathatják, életre kelthetik, módosíthatják, mozgathatják munkájukat – ez esetben a digitális tábla saját laptopjuk érintőpaneljeként működik.


Az elektronikus, vagy digitális, vagy interaktív tábla, akár az oktatásban, akár más területen kap alkalmazást, egy olyan speciális fejlesztésű prezentációs eszköz, mely kompatibilis és kommunikációra képes a hozzá kapcsolt asztali számítógéppel vagy laptop készülékkel, és annak perifériájaként megjelenítő és adatbeviteli eszközként, gyakorlatilag érintőképernyőként működik. A korszerű információs és kommunikációs technológiák az oktatásban egyre nagyobb szerepet játszanak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.