Laptop hibák – Mikor vigyük szervizbe a gépet?

Szervizbe járni, kicsit hasonló, mint orvoshoz. Ha lehetőség van rá, akkor próbáljuk elkerülni, folyamatosan későbbre rakni, (Most nincs rá időm… Épp jön a nyár, más dolgokat kell csinálnom… Ismét felerősödött a covid, nem szeretném elkapni egy EÜ intézményben… és ezeket a kitérő mondatokat még hosszan sorolhatnánk) vagy teljesen ignorálni és figyelmen kívül hagyni a megelőzés fontosságát, vagy a jelentkező szimptómák kezelését.

A szervizelés is hasonlóan egy elnyújtott és nyögvenyelősen beinduló folyamat sokaknál. Pedig ahogy saját egészségünk, úgy laptopunk állapota is meghálálja, ha rendszeresen foglalkozunk vele és nem várjuk meg míg komolyabb probléma kialakul.

Kezdjük a legnyilvánvalóbb laptop hibákkal – repedés, törés

Ezek azok az esetek amikor nincs más választásunk, mint hogy a bekövetkezett laptop hibákkal szervizhez kell fordulnunk.

Repedések: ezek azok a hibák, amiket az „ezzel még együtt lehet élni” kategóriákba sorolnak sokan. Pl. egy laptop zsanér repedés. Ez lehet fizikai behatás miatt. Illetve elképzelhető, hogy használatból eredő elhasználódás, ez sok esetben anyagfáradásból ered. Ezért ne vegyük magunkra, ha egy nem megfelelően használt anyag normális használattól is megreped. Ilyenkor szerencsés esetben ezt még garancián belül lehet intézni. Amennyiben garancián kívül vagyunk, a nagyobb probléma elkerülése érdekében célszerűbb minél hamarabb elvinni egy laptop szervizbe a gépet és megszüntetni ezt a laptop hibát.

Amennyiben olyan a zsanér kialakítás, abban az esetben a további használattal teljes törésig is eljuthatunk, ami még több hibához vezethet. (Kábelszakadás, további burkolatsérülést és törést előidézve.)

Burkolati és kijelző törés:

Tipikus laptop hiba, amikor a kijelző törik meg. Tény, hogy általában a laptop más részeinél ez akkor jelentkezik, ha erősebb fizikai behatás éri. A kijelző viszont könnyen el tud törni. A kijelző esetében is elég széleskörű a kiváltó okok sora. Előfordult már hogy túl erősen fogtuk meg és azért repedt el, de kisállat harapással is találkoztunk már a szervizben. Sokszor látunk még DVD olvasó környéki törést, leginkább azért is, mert ott valamivel gyengébb a mozgó részek miatt.

Kijelző törése esetén, hozzuk be magát a kijelzőt is, mert a kollégák a kijelzőről a pontos típust meg tudják állapítani, így az utánanézés lényegesen gyorsabb lesz.

Általánosságban elmondható, hogy a kijelző töréses eseteken kívül, az egyéb esztétikai laptop hibák azok, amivel együtt lehet élni, de célszerű ezeket is cserélni a nagyobb gond elkerülése érdekében. Egy törés csere azzal is jár, hogy a laptop bent marad a laptop szervizben. Ezért célszerű úgy időzíteni a szervizelést, amikor kevésbé lesz az eszközre szükségünk.

laptop hibák <strong>Laptop hibák – Mikor vigyük szervizbe a gépet?</strong>

Bemeneti csatlakozók:

Esés miatt belefuthatunk még csatlakozóhibába is. De nem csak esés, hanem meghajlás miatti sérülés kapcsán is. (Pl. a mikrofon jack bemenetét éri nyomódás és így az a laptop hiba keletkezik, hogy a jack csatlakozót kell cserélni, mivel a sérülés miatt nem ad hangot.)

Hasonló okokból kifolyólag sérülhet még HDMI port, vagy SD-kártya olvasó, esetleg SIM foglalat. Minden ilyen esetben csak úgy oldhatjuk meg ezen laptop hibákat, hogy laptop szervizben cserélést kérünk. Amennyiben alkatrészt kell rendelni a cseréhez, abban az esetben a megérkezésig nem kell ott hagyni a laptopot, csak a beszerelés idejére.

További gyakori laptop hibák – kábelek

Akár csak okoseszközeink töltőkábelei, a laptopkábelek is el tudnak használódni. Ez eredhet fizikai behatásból (szék görgőkerekeivel átmegyünk rajta, rázárjuk az ajtót, háziállat megrágja). Amennyiben a töltésben veszük észre változást, vagy megszűnt a töltés a probléma beálltával, abban az esetben mindenképpen újra lesz szükségünk.

Nem csak akkor kell új töltőt vennünk, ha lassabban, vagy sehogy nem tölt, hanem akkor is, amennyiben tapasztaljuk, hogy a kábel burkolata megsérült.

laptop hibák <strong>Laptop hibák – Mikor vigyük szervizbe a gépet?</strong>
Laptop hibák – Mikor vigyük szervizbe a gépet? 5

Itt több dolgot is megemlíthetünk (a nehogy szájába vegye a gyerek – a fekete burkolat alatti színes kábel szimpatikus lehet nekik), de a leglényegesebb, hogy a használat miatt nehogy kialakuljon bármilyen tűzeset.

Ilyen laptop hiba (bár nevezzük kiegészítő hibának) esetén a töltőt vigyük be a géppel együtt a laptop szervizbe. Feladatkörünkből is adódik, hogy rendelkezünk hulladékgazdálkodással, azaz a hibás töltőket és kábeleket le tudjátok nálunk adni megsemmisítésre. Így nem kell nektek külön azzal foglalkozni, hogy arra alkalmas hulladéklerakót keressetek.

Miért fontos bevinni ilyen esetben a laptopot?

Ez leginkább a Ti érdeketeket és elégedettségeteket szolgálja. Hisz vehettek helyettesítő és gyári töltőt is. Ezek közt leginkább csak az ár a különböző. Töltési képességük megegyezik, mindegyiket biztonságosan használhatjátok, mindkét fajta rendelkezik garanciával.

Joggal merül fel a kérdés a leírtak alapján.

Azért fontos, mert ilyenkor az üzletben kollégáink előttetek kipróbálják a töltőt és meggyőződnek róla, hogy valóban helyesen töltődik a gép akkumulátora a helyettesítő töltővel.

Van amikor a helyettesítő töltő nem oldja meg a laptop hibát?

Röviden: Sajnos igen. Jobban kifejtve azonban már egy kicsit összetettebb a válasz. Minden gyártó szereti, ha a kiegészítő dolgokból is a felhasználó a gyártói megoldásokat választja. Hisz ez esetben a gyártó bevételei növekednek, nem pedig egy másik vállalkozásé. Annak érdekében, hogy a fogyasztónak esélye se legyen dilemmázni, hogy helyettesítő, vagy gyári töltőt vegyen, a gyártók megoldják ezt egy frissítés keretében.

Amennyiben a laptop megkapta ezen frissítéseket, utána már csak a gyári töltővel képes az akkumulátor töltését elvégezni. Ezért fontos, hogy kollégáink meggyőződjenek arról, hogy a kiválasztott töltő valóban ellátja feladatát.

Ha a már említett frissített géppel rendelkezünk, abban az esetben csak a gyári megoldás jöhet szóba.

Másrészről viszont vannak olyan esetek, amikor a helyettesítő töltő is tökéletesen ellátja a neki szánt feladatkört. Az, hogy éppen melyik laptopnál használható helyettesítő és melyiknél érdemes gyárit kiválasztani általában már laptop típus kérdése. Szerencsére mi örömmel segítünk neked, elegendő, ha felveszed a kapcsolatot ügyfélszolgálatunkkal.

Laptop hibák étel és folyadék érintkezésből eredően

Ugyan előző cikkünkben szó esett a laptop körül történő étkezés és folyadékfogyasztás mellőzéséről, de kénytelenek vagyunk ismét ezeket is megemlíteni, mivel a szervizelt laptopok igen nagy százaléka ezekkel a hibákkal érkezik be hozzánk.

Étel okozta hibák:

Ezek a laptop hibák úgy keletkeznek, hogy a laptopnál eszünk és iszunk. Legyen az morzsa, vagy rosszabb esetben zsír, olaj, ezek lép lassan férkőznek be, ahova csak tudnak. Elsődlegesen a billentyűzetre és az alá kerülnek. A tetején megülve nyilvánvaló, hogy szennyeződött lesz a felület, ami ránézésre is visszás.

Ezenkívül, hogy szép fokozatosan felgyülemlik a gombok alatt. Tipikus laptop hiba, amikor egyszer csak egy, vagy több gombot nehezen tudunk használni. Itt erősebb lenyomásra, vagy többszöri lenyomásra kell gondolni.

Ez nemcsak munkamenetünket lassítja le, lassítja le, de a hibás billentyűzettel meg is nehezíti a gépelést.

Ha már billentyűzetről beszélünk, nem csak az ételek okozhatnak hibás működést. Beszélhetünk természetes elhasználódásról is. Ezek a laptop hibák leginkább a leggyakrabban használt billentyűk esetén jelentkeznek. Pl. space, vagy, ha sokat játszunk, akkor a WASD is abszolút esélyes lehet.

Ha switch-es billentyűzetünk van, az is működhet hibásan, vagy a gumitámaszok kikophatnak. 

Folyadék általi laptop hibák

Sokkal gyorsabban és agresszívebben jelentkezik laptop hiba, amennyiben folyadék került a gépezetbe.

Ez okozhat zárlatot, billentyűzethibát, és még sok mindent, attól függően, hogy a folyadék hova szivárgott be. Míg ételszennyeződésre mi magunk is tudunk figyelni, illetve tisztítani, addig, ha folyadékhibánk keletkezik, csak a szerviz tud nekünk segíteni.

Annak érdekében, hogy minimalizáljuk a keletkező laptop hibákat, a következő lépéseket ajánlott betartani.

Áramtalanítás: Amint lehetőségünk van rá kapcsoljuk ki a gépet és áramtalanítsuk. Ha nincs mit elmentenünk, akkor mehet a power gombos kikapcsolás, és utána azonnal vegyük ki az akkumulátort, illetve húzzuk ki a töltőt is a gépből.

Ne hajszárítózzuk: Ha befolyt a folyadék a gombok alá, ne kezdjük el közelről hajszárítóval „szárítani”. Egyrészt saját szervizünk is tapasztalta, hogy a gombok képesek megolvadni a hajszárító által kibocsájtott hőtől.

Ami ettől sokkal lényegesebb, hogy a nagysebességű levegő a gombok alatt tovább teríti szét a folyadékot. Ezáltal extra laptop hibákat okozhatunk, attól függően, hogy hova sikerült még bejuttatnunk azt.

Ne rázzuk ki a folyadékot, mert a laptopot mozgatva és rázva további helyekre befolyhat a folyadék.

Amit ilyenkor tehetünk helyszínen, hogy felitatjuk valamilyen anyaggal (papír / szövet), és minél hamarabb bevisszük egy laptop szervizbe.

A hiba jellegéből adódóan, szervizeseink ilyenkor azonnal megkezdik a laptop szétszedését és áttekintését.

Laptop hiba nélküli beázás?

Sajnos elképzelhető az azonnali hiba másik pólusa, azaz amikor a hiba elhúzódva alakul csak ki. Ez akkor lehetséges, ha kevés folyadék került a laptopra/ba és sikerült felitatnunk.

Ilyenkor 2 szívroham után megnyugszunk, hogy megúsztuk a laptop eláztatását. Azonban ebben az esetben is elképzelhető, hogy került a gépház alá folyadék, ami nem okoz azonnali laptop hibát. Ebben az esetben is be kell vinni a laptopot a laptop szervizbe, annak érdekében, hogy teljesen átnézzék azt. Amennyiben olyan helyre folyt, ami korrodálásra hajlamos, a hiba csak nagyon lassan fog jelentkezni és lehetséges, hogy a hibák nem azonnal, hanem szakaszosan keletkeznek majd.

Nem megfelelő tárolásból adódó laptop hibák.

Amennyiben nem megfelelően tároljuk és használjuk a laptopot úgy szintén különféle hibák keletkezhetnek. Így figyeljük arra, hogy a hideg időszak közeledtével ne hagyjuk a laptopunkat a kocsiban fagy esetén. Ha mégis ilyen lenne, akkor a szobahőmérsékleten hagyjuk felmelegedni a gépet, ne indítsuk el közvetlenül a hidegből behozva. Páralecsapódás miatt keletkezhet probléma.

Akkumulátorra lehet veszélyes amennyiben tűző napon hagyjuk a laptopot, és direktbe éri a napsütés. A szélsőséges hőmérsékleti körülmények közt nem szabad laptopot használni. (Kivételt képeznek ez alól, a direkt olyan körülményekre tervezett ipari laptopok.)

Akkumulátor teljesítményének csökkenése

Ha gépünk a megszokott akkumulátoros üzemidejének a közelébe se ér, jó eséllyel akkunk élete végéhez közelít. Ez ugyan a laptopot nem károsítja jó esetben, de használhatóságát nagymértékben csökkenti. Ilyenkor célszerű a géppel befáradni laptop szervizünkbe és újat venni.

Lehetséges károsodás is, abban az esetben, ha az akkumulátor elkezd púposodni. Ilyenkor elkezdi feszíteni a gépházat és a komponenseket is. Ez repedéshez és töréshez vezethet.

laptop hibák <strong>Laptop hibák – Mikor vigyük szervizbe a gépet?</strong>
Laptop hibák – Mikor vigyük szervizbe a gépet? 6

Hasonlóan a töltőknél, itt is lehet helyettesítőt, illetve gyárit venni. Megegyező problémákkal is találkozhatunk, azaz nem mindegyik gyártó gépe fogadja el a helyettesítő akkumulátort. Továbbá lehetséges, hogy a helyettesítő akkumulátor kapacitásban kisebb, azaz itt már nem csak árbeli különbséggel találkozhatunk. Ezekről a kollégáinknál tudtok érdeklődni és segítenek kiválasztani a megfelelőt.

Használt akkumulátorokat is leadhatjátok nálunk, mi gondoskodunk azok megfelelő hulladékgazdálkodásáról.

Merevlemez meghibásodás, mint laptop hiba

Leginkább merevlemez, azaz HDD meghibásodásról beszélünk. SSD is meghibásodhat, de egy HDD a mozgó alkatrészek miatt több hibalehetőséget rejt magában. Korábbi cikkünkre reflektálva, ahol hibrid rendszereket is megemlítettük. Tudnunk kell, mit mire használunk. Rendszerre, játékra SDD, hosszú távú adattárolásra pedig inkább HDD. Laptopnál azért beszélünk kevésbé már ilyen hibrid megoldásról, mivel nagyon nagy kapacitású HDD-t már laptopba nem tudunk belerakni. Ezért is az 1, vagy 2 SSD-t magukba foglaló rendszerekről érdemes inkább beszélni.

Merevlemez meghibásodásnál azok lehetnek az intő jelek, amikor:

  • Az operációs rendszer nagyon lassan tölt be és kerül használható stabil állapotba.
  • Ha a mappákba belépés és file-ok megnyitása egyre lassabban történik.
  • Ha elkezdenek hibás területek keletkezni a HDD-n, illetve nem tudunk megnyitni bizonyos file-okat.

Ezek mind azt vetítik előre, hogy fokozatosan haladunk egy laptop hiba felé. Ez azonban azért is kimagaslóan kritikus, hisz adataink ezeken vannak tárolva. Így a nagyobb károkat elkerülve, érdemes időben adatmentésről és háttértár cseréről gondoskodnunk. Háttértáras teendőkkel kapcsolatban is kollégáink állnak rendelkezésetekre. Illetve a hibás, nem jó, nem használt háttértárakat is leadhatjátok nekünk, nemcsak a hulladékgazdálkodásról, de az adatok megsemmisítéséről is gondoskodunk.

Laptop hiba – túlmelegedés

Szintén egy már tárgyalt hibajelenség miatti súlyos hibára érdemes kitérnünk. Megbeszéltük már, hogy laptopunk karbantartása mennyire fontos. Jelen esetben a laptop hűtésének fontosságának hangsúlyozása lesz fókuszban. Amennyiben elhanyagoljuk a tisztítás és pasztázás rendszeres beiktatását, eljuthatunk abba az állapotba is, amikor a gépnek kell közbelépnie. Ilyen drasztikus megoldáshoz akkor nyúl a rendszer, amennyiben a gép hűtése annyira nem képes ellátni a feladatát, hogy annak hatásfokának hiánya, konkrétan károsítja a laptop komponenseit.

Ennek bekövetkezésének elkerülése érdekében, a rendszer fogja magát és nemes egyszerűséggel lekapcsolja a laptopot.

Ha ez bekövetkezett, sok esetben amíg le nem hűl a gép, addig nem is tudjuk bekapcsolni a laptopot. Ilyenkor elkerülhetetlen egy komplett tisztítás.

Frissítés közbeni leállás

Egy szerencsére ritka esetet is fontos megemlíteni, amire leginkább mi tudunk figyelni és ezáltal a laptop hibát elkerülni. Amennyiben rendszerünk frissül, akkumulátor töltöttsége legyen minél magasabb, illetve legyen a töltő is rádugva a gépre. Ezek mellett áramforrás hiánya miatti, leállástól nem kell tartanunk frissítés közben.

Ha mégis ilyen helyzet előtt találnánk magunkat, elképzelhető, hogy a rendszer emiatt teljesen megborul és csak egy újrarakás segíthet. Ilyen probléma esetén ez a legkellemetlenebb forgatókönyv.

Zárszóként elmondhatjuk, hogy rengeteg múlik a felhasználón. Minél jobban megbecsüljük a masinánkat, karban tartjuk rendszerünket, annál inkább kizárhatjuk a laptop hibákat.

Szeretnénk megkérni benneteket, főleg laptop kijelző meghibásodás és törés esetén: Ne dobjátok ki azokat, hanem hozzátok be hozzánk. Egyrészt mi megoldjuk azok szakszerű szemétgazdálkodását, illetve kollégák is gyorsabban fogják majd megtalálni a konkrét cserealkatrészt, hisz a kijelző belső részén rajta van minden fontos információ.

Laptop hibáktól mentes géphasználatot kívánunk Nektek! Ha pedig mégis probléma lenne, keressétek kollégáinkat valamelyik üzletünkben.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük